10 Ekim 2012

EVDE TEREYAĞI YAPIMI


Merhabalar sevgili dostlar....

Ev yapımı geleneksel tariflerimize devam ediyoruz. Evde kıvamlı yoğurt mayalama ve peynir yapımından geçtiğimiz aylarda bahsetmiştim. 

Şimdi sıra evde leziz tereyağı yapımından bahsetmeye geldi... Önce bir girizgah yapalım ama...

Yazın eşimin memleketinde bir hafta geçirmiştim. Hatta uzun uzun da yazmıştım... Eşimin amcası çiftçilik yapıyor, arazileri, koyunları inekleri, tavukları var. Hayvanlardan elde ettikleri sütlerin büyük bir kısmını süt toplayıcı aracı firmalara veriyorlar. Kalan da evde tüketilmek üzere saklanıyor. Süt olarak, yoğurt mayalanarak (süzme ve normal), peynir (köy peyniri, lor, çökelek) ve tereyağı hazırlanıp kullanılıyor. Orada aşama aşama hepsini yakından görme fırsatım oldu. Eşimin yengesi genelde tüm süt ürünlerinde koyun ve inek sütünü karıştırarak kullanıyor. 

Neyse biz dönelim İstanbul'a...  Ben de hem İzmir, hem de Yozgat'da tazecik sütleri tüketmeye alışınca gelir gelmez güvenilir bir çiğ süt satıcısı edindim tatil dönüşünde. Artık yoğurdumu bu sütle mayalıyorum. Peynir yapımına şimdilik ara verdim. Neden derseniz eşimin memleketinden dönerken bize bir sürü köy peyniri verdiler. Şimdilik onları tüketmeye çalışıyoruz. Hımm ne diyorduk işte bir sütçü edindim. Sütleri Silivri'den geliyor. Lezzeti fena değil. Yine de İzmir'deki sütçümüzün sütü kadar leziz gelmiyor bana. Ancak bir yağlı süt ki sormayın. Sanırım yağını, kaymağını hiç ellemeden satıyorlar. Mayaladığım yoğurdun üzerinde bile bir parmak kaymak oluyor. Hazır yağı alınmamış süt bulmuşken şu tereyağı işine de bir el atayım istedim. 

Şimdi size aşama aşama yapılışını aktarıyorum. Aşağıda evde ilk denememden elde ettiğim fotoğrafları göreceksiniz. Bir sonraki yapımlarda daha güzel kareler elde edersem onları da ilave ederim.

Yoğurdumu mayaladıktan sonra açmadan 1 gün buzdolabında beklettim. Ertesi gün üzerindeki kaymağı tahta bir kaşıkla sıyırarak cam bir kavanoza aldım ve ağzını sıkıca kapattım. Buzdolabına koydum kavanozu. İçme amaçlı kullandığımız sütleri de bardağa süzgüden süzerek doldurdum. Süzgünün üzerinde biriken kaymakları da aynı kavanoza ekledim. Yani yoğurt ve süt kaymağını aynı kavanozda biriktirdim. Bu işlemi ertesi hafta da yaptım. Yine mayaladığım yoğurt ve süt kaymaklarını bir önceki hafta biriktirdiğim kaymakların üzerine ekledim.

Sonra bu kaymakları bir mutfak robotu karıştırıcısına döktüm. Üzerine kaynamış soğumuş çok az su ekledim.




Üstten görünüşü böyleydi...




Karıştırıcıyı orta kademede 10 dk çalıştırdım. Bir nevi tuzsuz ayran yaptım yani. Yağlar köpük gibi üstte birikmeye başladı. Aşağıda kabın üstten görünüşünde birikmiş yağları göreceksiniz...



Derin cam bir kasenin içine temiz bir tülbenti oturttum. Oluşan yağlı köpüğü tahta bir kaşıkla toplayarak tülbente aktardım.



Sonra karıştırıcının içine bu sefer biraz, buzdolabından çıkardığım soğuk sudan ekledim. Tekrar orta devirde 10 dk çalıştırdım. Yine oluşan yağ parçalarını topladım. 


Aynı karıştırma işlemini su ilave etmeden köpük oluşmayana kadar tekrarladım, üstteki köpükleri topladım. Bu yaptığınız ayranı sakın atmayın. Çorba, hamur işleri vs yapımında değerlendirebilirsiniz. Ben çorba yapımında kullandım, bambaşka bir lezzet kattı...

Aşağıda gördüğünüz gibi yağlı bir kitle elde ettik. Sonra tülbentti büzdürüp sıktım ve fazla ayranını akıttım.



Yine temiz ve derin bir cam kaseye buz ve su karışımı koyun. Süzdüğünüz topağı bu kaseye atın ve tahta kaşıkla çevire çevire fazla ayranını yıkayın. 



Su iyice berrak olana kadar temiz buzlu su ile işlemi tekrarlayın.




Ayranı iyice yıkanan mis gibi, ev yapımı, katkısız tereyağınız hazır... Gördünüz mü aslında yapmak hiç de zor değil... Şimdi tereyağınızı ister çiğ olarak kahvaltıda; isterseniz yumurta, yemek vs yapımında pişirerek kullanabilirsiniz.



Afiyet, sifa olsun...


NEFİS TURŞULARIMDAN SATIN ALMAK İSTERSENİZ LÜTFEN TIKLAYINIZ...

6 yorum:

  1. Tebrik ediyorum sizi. Ne kadar sabırlısınız ve ne kadar emek vermişsiniz o tereyağı için. Süper.

    YanıtlaSil
  2. Gerçekten harikasın.bu nasıl bir hamaratlıktır belli değil.hangi ev hanımı uğraşır şimdilerde bu işlerle?ama bunun da hem lezzeti,hem hijyeni hem de keyifi ayrı tabii.sabır,bilgi ,el becerisi ve sonuç.. Tebrikler arkadaşım

    YanıtlaSil
  3. Teşekkür ederim çocuklar. Bence atla deve değil, deneyen herkes başarılı olur diye düşünüyorum. Selamlar

    YanıtlaSil
  4. Ben dün ilk defa tereyağ yapmaya çalıştım. Benim tarifim biraz zahmetliydi çünkü cam kavanozda çalkalayıp durdum :) ama yıkama olayı aynı.. Sonuç olarak bembeyaz bir tereyağ. İşte sırf rengi yüzünden bugün tekrar internette araştırma yapayım dedim ve bu güzel blogunuzu gördüm. Acaba satın aldığımız tereyağlar sarı da bizim yaptığımız niye beyaz? Gerçekten çok merak ediyorum.

    YanıtlaSil
  5. Merhaba Suna;

    Nazik sözlerin için teşekkür ederim öncelikle. Sanırım bu sütün özelliği ile ilgili biraz da manda sütü ya da koyun sütü daha sarı bir renk veriyor; ancak paketli olarak aldığımız tereyağları kadar sarı olacağını da sanmam. Zira İzmir'de köylülerin kendi yapımı tereyağlarını satın alıyorum bazen, onlarında üç aşağı beş yukarı bu renkte oluyor.

    Selamlar, sevgiler

    YanıtlaSil
  6. Tekrar merhaba Mahzun Prenses ;

    bugün Türkmenli bir kadınla konuştum. Onlar yaptıkları yoğurdu süzüp süzme yoğurttan tereyağ yaparlarmış. O zaman daha sarı olurmuş. Google amcaya sordum, ama bişey bulamadım..

    Benden de sevgiler; bizi aydınlatmaya devam :)

    YanıtlaSil